De ouders hebben de school opgericht en hebben nog steeds een belangrijke functie in de school. Er zijn twee organen (een dagelijks bestuur en een team van leerkrachten) die in overleg met elkaar het beleid van de school maken. Die twee organen laten zich bijstaan door een aantal werkgroepen (financiële werkgroep, feestcomité, onthaal nieuwe ouders, klusploeg, en een aantal individuele verantwoordelijke ouders voor afgelijnde taken zoals nabewaking, poetsen, EHBO, zwemmen) die elk op hun domein een aantal verantwoordelijkheden opnemen. Belangrijke beslissingen die een grote impact hebben op de werking van de school (pedagogisch project, financiën, …) worden voorbereid door het dagelijks bestuur, werkgroepen en/of team en voorgelegd aan de algemene oudervergadering.
Begeleiding van ’t Speelscholeke
- Instappers
Chantal, Freija en Sofie begeleiden de instappers. Freija op maandag en dinsdag, Chantal op donderdag en vrijdag en Sofie op woensdag. Sofie ondersteunt nog twee halve dagen. - Jongste kleuters
Inez, Kim en Sofie begeleiden de jongste kleuters. Kim op maandag en dinsdag. Inez op woensdag, donderdag en vrijdag. Sofie ondersteunt zowel bij de instappers als de jongste kleuters.
- De leefgroep
14 oudste en 14 middelste kleuters onder de begeleiding van Patricia, Kristien, Kim en Lieve. Patricia op maandag, donderdag en vrijdag. Kristien op maandag, dinsdag, woensdag(1 op 2) en donderdag. Lieve op dinsdag, woensdag (1 op 2) en vrijdag, Kim elke woensdag. - Tweede leefgroep
Hilde, Lut en Anisa begeleiden de tweede leefgroep. Hilde werkt alle dagen behalve op vrijdag en voornamelijk in de eerste klas. Anisa werkt voltijds voornamelijk in de tweede klas. Lut werkt op dinsdag en vrijdag in de eerste klas.
Op vrijdag gaat Lut naar het bos met de eerste klas - Derde klas
Elke en Katrijn begeleiden de derde klas. Elke op maandag, dinsdag en Katrijn op donderdag en vrijdag. Op woensdag wisselen Katrijn en Elke elkaar af. - Vierde klas
Lenie en Kim begeleiden de vierde klas. Lenie op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag. Kim op donderdag. - Vijfde klas
Nico en Kim begeleiden de vijfde klas. Nico op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Kim op vrijdag. - Zesde klas
Griet, Katrien en Lut begeleiden de zesde klas. Griet op maandag, dinsdag en vrijdag. Lut op maandag, donderdag en vrijdag. Katrien op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.
Op woensdag begeleidt ook Bart de zesde klas. - Zorg
Steven en Karin staan in voor de zorg op onze school.
Karin is de zorgcoördinator van de school en werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Steven Embrechts, medewerker van het CLB, doet elke maand een dag permanentie. Dat betekent dat hij die dag vrijhoudt voor onze school. De leerkrachten kunnen hem dan om advies vragen, hij komt waar nodig observeren, maar ook als ouder kun je hem spreken. Je kunt Steven ‘s morgens gerust even aanspreken of vooraf een afspraak maken op het telefoonnummer 03 206 13 11 of via steven.embrechts@so.antwerpen.be
Voor alle duidelijkheid: het CLB werkt steeds met hulpvragen die van de ouders komen. Dat wil zeggen dat de ouders toestemming moeten geven als Steven een observatie of onderzoek doet bij hun kind.
Jeannot is dit schooljaar extra te ondersteuning in de verschillende klassen. - Coördinatie
Bart is coördinator.
Jessica is administratief medewerkster en werkt op dinsdag, woensdag en donderdag.
Wie spreek ik aan?
De meeste werkgroepen bevatten meer mensen dan hier opgesomd. Hier worden enkel namen opgegeven ter oriëntatie…
- Aankopen eten: Karin Clement, Lenie Verbelen en Els Geerts
- Aankopen poetsgerei: Hilde Van den Steen
- Adressenlijst: Jessica Leppens
- Bijdrages ouders: Johnny Teuchies
- Boekhouding: Joyce Van Hemelryk, Elisabet Huybers en Annelien Grandry
- Dagelijks bestuur: Joyce Van Hemelryk
- EHBO: Habeba Oissati
- Feestcomité: Annelies Vanhaverbeke
- Klusploeg: Adriaan van der Hallen
- Donderdagpost: Igor Daems
- Naschoolse opvang: Wine Asselberghs
- Nieuwe ouders: Nele Ceustermans
- Onkostennota’s: secretariaat
- Poetslijst: Marie Dries
- Sleutels: Bart Haest
- Speculaasbak: Marleen Mariën
- Tuin:?
- Verhuur schoolaccommodatie: Rudi Swinkels
- Verzekering: Birgit Van Opstal
- Website: Sander Buijs
Dagelijks bestuur van ’t Speelscholeke
- Katrien is begeleidster van de zesde klas en volgt het bestuur namens het team.
- Griet is begeleidster van de zesde klas en volgt het bestuur namens het team.
- Joyce is mama van Lotte en Cas en staat mee in voor de financiën van de school. Joyce is voorzitster van de school.
- Frank is papa van Lucia en behartigt het ICT gebeuren op school.
- Johnny is de papa van Max en trekt het Initiatief, de vzw die fondsen verzamelt voor de school.
- Birgit is de mama van Stef en de medeorganisator van de Speelhut, zomeropvang voor de kinderen. Birgit behartigt de verzekeringen van de school.
- Thijs is de papa van Mira en Tobe volgt het reilen en zeilen van BV De Ridder.
- Sander is de papa van Fenna en beheert de website en de donderdagpost.
- Nele is de mama van Lus en Rinus zorgt voor het onthaal.
- Bart is coördinator van de school.
Hoe ziet een schooldag op ’t Speelscholeke eruit?
- 08u00 Voorbewaking door de begeleiding
- 08u45 Alle begeleiders zijn aanwezig
- 9u Klassen beginnen, laatkomers storen
- 11u00 Fruitpauze: kinderen brengen zelf fruit mee, geen snoep
- 12u45 Middagpauze.
We eten terug in stamgroepen. De school zorgt voor een gezonde maaltijd. - 14u Namiddagactiviteiten
- 15u45 Einde school
- 17u Einde nabewaking door vrijwillige ouders. Taakverdeling nabewaking wordt elk trimester tijdens de Oudervergadering afgesproken en op het prikbord geafficheerd.
Let op: op woensdag eindigt de school om 12u30. De nabewaking loopt af om 14u.
Wat eten de kinderen?
Kinderen brengen van thuis alleen een stuk fruit mee voor de fruitpauze om 11u00. Een middagmaal en een vieruurtje worden door de school voorzien. Elke dag is er vers brood met beleg: kaas en/of vegetarische spreads, stroop, confituur. De kinderen drinken melk of kraantjeswater. Om niet alle dagen beleg bij de boterhammen te eten is er het initiatief om eenmaal per week (maandag) iets te bereiden voor het middagmaal. Dat gebeurt telkens door enkele ouders.
Wat moet ik weten over voor-, middag- en nabewaking?
Voorbewaking wordt waargenomen door de begeleiding vanaf 8u00.
Middagbewaking gebeurt door twee vrijwilligers of indien er niet zijn, door begeleiders van 12u45 tot 14u. De aanwezige vrijwilligers helpen de kinderen bij de afwas terwijl de begeleiding vergadert. Concreet betekent dat ervoor zorgen dat de kinderen met hun grote en kleine vragen bij hen terechtkunnen. Vooral de allerkleinsten hebben soms wat speciale aandacht nodig (ze doen er wat langer over om hun bordjes leeg te eten, etc…). De afwas en opruim doen de kinderen in principe per stamgroep.
Nabewaking gebeurt zo goed als altijd door ouders, slechts bij uitzondering door de begeleiding als de betrokken begeleider dat verkiest. De regel is dat de ouders verantwoordelijk zijn voor nabewaking van 16u15 tot 17u. Elke ouder wordt opgeroepen om nu en dan voor de nabewaking in te staan. Op vrijdag is er nabewaking tot 17u en op woensdag tot 14u.