Projectnamiddag – Smaken
Twee professoren (Maryam en Rouwayda van de 6de klas) kwamen met een powerpoint en met ander didactisch materiaal, bv. touwen zo lang als onze darmen) het spijsverteringsstelsel uitleggen. Indrukwekkend en het publiek was één en al oor.
PS gelukkig hadden wij dit ook al eens bekeken in een filmpje, want deze professoren gebruikten wel moeilijke woorden als bacteriën, verteringssappen, enz.
Daarna aan de slag om sap te maken.
Het kiwi groepje snijdt zelfstandig de kiwi’s. Daarna fascinerend kijken naar de sapmachine.
De afwas niet vergeten !
Bij het perengroepje gaat het ook vlotjes. Op het einde ook nog afwassen !
Bij het appelgroepje werd gevraagd of de schillen mochten opgegeten worden. Eén kok sneed een klein villetje in zijn vinger. Een succes vind ik bij zo’n eerste snij-activiteit.
Ook de afwas hoort er bij al heb je geen zin.
Het sinaasappel groepje had geheel geen uitleg nodig.
Zij maakten alles vanuit zichzelf schoon.
Tot slot…daarom draaide het…onze proeverij. Een idee van Rafi dat we samen uitwerkten.
Matto en Stef maakten een invulblaadje waarbij de nummers van het proefstation moesten verbonden worden met de juiste vrucht.
De kinderen moesten blindproeven en de smaak van 6 sappen herkennen:
Perensap, appelsap, kiwisap, frambozensap, mandarijnensap en sinaasappelsap.
Deze test werd met grote ernst uitgevoerd.